onsdag den 17. september 2014

Lidt snak om anmeldelser

Min interesse for anmelderi begyndte her: Michael Jeppesens kunstsyn

Jeg er stadig på vej. Så en dag i august 2014 så jeg et opslag om smagsdommeri på Sovgaard Museet
i Viborg. Jeg tog derop og oplevede en god og medrivende debat om smagsdommere. Jeg  lavede en kort video om diskussionen, og jeg er meget taknemlig for, at jeg af deltagerne fik lov at filme frit. Hvis jeg har misbrugt tilliden, skal jeg nok viderebringe et evt, gok i nøden.

Her det korte uddrag: Smagsdommeri på Skovgaard Museet

Herefter ledte jeg helt konkret efter, hvad der efter min mening er en god kunstanmeldelse.

Jeg fandt en i magasinet KUNST nr. 4 2014.

I magasinet KUNST slutter Tina Kristensen sin anmeldelse af Jesper Justs to udstillinger på Aros i Aarhus sådan her: "Sjældent har en udstilling været så vedholdende gåsehudsfremkaldende og så velkomponeret. - En sublim iscenesættelse af mesterlig videokunst".

 Hun fører os ind i rummet, går direkte til og ind i værkerne. Hun er på en gang i stand til på en saglig og faglig måde at formidle noget om rummet, værkerne og iscenesættelsen samtidig med at hun beskriver, hvordan hun følelsesmæssigt bliver påvirket af det hele. Altså en anmeldelse, der både er flot oplysende og samtidig viser anmelderens følelsesmæssige engagement.

Optændt af anmeldelsen lavede jeg denne video: Jesper Just: Intercourse

Nu venter jeg på anmeldelser fra denne udstilling på Statens Museum for Kunst

Til første anmeldelse: Tryk