onsdag den 13. april 2016

Til fernisering med kunstneren Jan S. Hansen på Huset for Kunst og Design



Nogle kunstudstillinger kommer man tættere på end andre.

















Det er vigtigt at starte med videoen for at få noget ud af det, der følger efter.








Denne flaske indeholder ulveurin. Det var et af værkerne
på udstillingen Apollo (I thought I was dying, so I went to the living room) på Huset for kunst og design i Holstebro. En tankevækkende udstilling med få værker, og jeg havde ved første rundtur lidt svært ved at få udstillingen til at hænge sammen, men denne "forvredne" Cola flaske med ulvurin fascinerede mig noget.
Jeg tænkte, at det ville være alle tiders scoop, hvis jeg kunne få Jan S. Hansen til at fortælle noget om arbejdet med flasken, og ikke mindst om, hvordan det der ulvetis var havnet i flasken, så jeg spurgte Jan, om han ville fortælle om værket. Det ville han gerne,så jeg hev min mobil frem til optagelse, men nej, han ville ikke filmes. Okay så lod jeg være med at filme. Så var han klar igen, men lyden på mobilen var ikke koblet fra, så han spurtede bogstavelig talt væk fra mig, og løb ind i et tilstødende lokale og lukkede døren. Sådan. En fuldstændig surrealistisk kommunikation, hvor jeg ikke havde forsået hans koncept, og mine råbende undskyld, undskyld blev hængende i luften.


Dette intermezzo blev vendepunktet for min oplevelse af udstillingen. Jeg havde det simpelt hen som den mumificerede kat, den udtørrede Yucca plante, og de to billeder (lys og mørk) på syet bomuld med en pind, som man havde lyst til at pille ved, blev til nok se, men ikke røre, og værkerne nede i kælderen blev nu til malerier, der blev lukket inde bag et gitter. Ja og så sad jeg hernede og blev belyst af "Hardtack fluorescent lamp" med beskøjter, aluminiumsspåner, motorolie og lysstofarmatur. Et trist syn.

Jeg nåede aldrig ned til bunden af flasken, helt ned til tisset, og nu har jeg det lidt sværere med: "Things go better with Coke". 

























En kunstudstilling som gjorde en forskel.