mandag den 16. juli 2012

Åbningen af Vestjyllands Kunstpavillon , tegnet af Videbæks æresborger, arkitekt Henning Larsen, ja den samme som tegnede Operaen i København.

Indvielsen af Vestlyllands Kunstpavillon

Vi kørte til Videbæk  for at være med ved indvielsen af Vestjyllands Kunstpavillon, der er tegnet af Videbæks æresborger, den nu 86-årige Helge Larsen. Vi kom klokken 16.00 i den tro, at det var på det tidspunkt pavillonnen skulle indvies, men det var for sent. Indvielsen var vist kun for særligt inviterede, men dem hørte vi så ikke til selvom Brynhild faktisk skulle skrive om netop denne begivenhed i Kunstavisen.

Oplevelsen af kunspavillonen var helt unik. Den er en perle, placeret helt naturligt i lystanlæget i Videbæk. Et arkitektonisk kunstværk, der giver naturen noget og får noget tilbage. Kunstpavillonen maser sig ikke på, men den lyser naturligt op ved søen og springvandet, og den skal nok som alle værdifulde perler stråle og sørge for konfrontationer i lokalsamfundet.

Så går vi ind i Kunstpavillonen, og her er Erik Peitersen på. Her kl. 16.00 skal han afsløre sit maleri. Erik Peitersen har i tre og et halvt år besøgt Videbæk tre gange , hvor han i nogle dage har stået på højen Højbo og malet vinter og sommer, i kulde og varme, i regnvejr og sne. I hans tale ved afsløringen af hans billede blev Højbo til Golgata.


Nu skal maleriet afsløres. Der er tæt af mennesker, og der er fantastiske pindemadder og et jævnt glas hvidvin. Erik starter i København, hvor han var involveret i Per Kirkebys udsmykning af Operahuset. Erik Peitersen er ikke nævnt som en af de kunstnere, der har stået for udsmykningen af Operahuset, men han snakkede meget om sit samarbejde med Per Kirkeby i forbindelse med Operahuset, og han fortalte om sine samtaler med Mærsk Mc-Kenney Møller, hvor Hr. Møller var meget imponeret over, at Erik Peitersen ikke var bange for ham. Erik Peitersen nåede vidt omkring og kom så til afsløringen af sit billede. Det blev en lang beskrivelse og tæt indføring i det narrative i billedet. Jeg bed meget mærke i beskrivelsen af korsene på Golgata. Erik pegede på de lodrette stænger og sagde, at tværstængerne ikke kunne ses, fordi de i maleriet var oppe i himlen. En meget sympatisk og engageret kunstner, der kunne fortælle uden indflydelse af Janteloven, men da der blev stille og man selv stod foran billedet var det svært at se det uden de mange distraherende kommentarer og beskrivelser.

Vestjyllands Kunstpavillon er en bygning, der bare råber på kunst, til gavn og glæde for borgerne i Ringkøbing-Skjern Kommune, og andre der måtte komme forbi.