mandag den 13. november 2017

Nogle interessante og tankevækkende meninger om kunst, kunstudstillinger og formidlingen af kunst af Politikkens kunstredaktør Peter Michael Hornung

I sin anmeldelse af udstillingen 'Gillian Wearing - Family Stories' på Statens Museum for Kunst kommer Politikkens kunstredaktør Peter Michael Hornung ind på nogle interessante og tankevækkende meninger om kunst, kunstudstillinger og formidlingen af kunst. Her er nogle pluk fra anmeldelsen:
Foto: Politiken

I dag giver det ingen mening at tale om kunst som noget med en særlig værdi, der kan eksistere isoleret fra alt det, der ikke er kunst.
Når en kunstudstilling i dag skal kaldes relevant, skal den også vise sin relevans i andre sammenhænge
Vigtig kunst skal lære dig at stille vigtige spørgsmål, til dig selv eller dine omgivelser. Samtidskunst, der kun flasher eller afspejler rene kunstneriske problemstillinger, er blevet en luksus, som et demokratisk samfund martret af alle mulige problemer og konflikter ikke længere kan tillade sig. Desværre, kan man tilføje.

Det vigtigste er at kunne diskutere en række vedkommende og væsentlige problemer, der er stimuleret eller aktualiseret af en kunstnerisk oplevelse. Men udbyttet afhænger også af den formidling, der skal bringe en i højde med værkerne. At formidle kunst er at tilbyde de oplysninger, som man ikke umiddelbart kan hente - eller tolke - ud af værket selv. Men man skal heller ikke sige så meget, at man låser værket fast i én bestemt læsning eller tolkning.
Det er ikke så ringe med anmeldelser, der får læseren til at gøre sig tanker om kunst og kunstformidling.