lørdag den 20. oktober 2012

Mit møde med kunstneren Jonna Pedersen

 



Det, der vækkede mig, var Jonna Pedersens gader og bygninger, som hun maler på en helt speciel måde. Der er en ”renhed” over de malerier, der optog mig mest, også selv om huset eller bygningen ikke er smuk, så står de der helt ren og klar med flade farver, der virker stærkt og dragende på en. Der er noget stilistisk raffineret i farver, flader, linjer og så detaljerne, der både kan virke selvstændige og samtidigt falde ind i helheden. Kan huse have følelser, nej, men de kan sige noget. De står der helt alene og forladt af mennesker og fortæller deres historie, så vi kan huske dem før de går til. Et sandt bombardement af æstetik og indhold.
 









Jeg har lavet en video om mit møde med Jonna Pedersen. Det fandt sted på Kunstpakhuset i Ikast den 29. april, hvor Jonna udstillede sammen med sin mand, Bjørn Eriksen og New York kunstnerne Grace Graupe-Pillard og Robin Tewes.

Se video



To billeder af Stuart Davis




I videoen bliver Jonnas teknik sammenlignet med Stuart Davis'