Jorn havde siden fyrrerne været bekendt med skizofrenes kunst bl.a gennem sin ven psykiateren Helge Kjems, men også gennem Jean Dubuffet, som havde etableret en samling af skizofrenes kunst, som han opbevarede i en kælder under Galleri Drouin i Paris. Jorn var nede i kælderen og se kunstsamlingen, da han kom til Paris efter krigens i 1945.
Mødet med Ovartaci fandt sted ved et privat selskab hos en af lægerne på hospitalet, hvad der jo egentlig ikke var tilladt, da et personale ikke må omgås patienterne privat. Jorn var stukket af fra tuberkulosesanatoriet og dukkede pludselig op hos sin ven Helge Kjems, der havde fået stilling som sociallæge i Århus, men han havde daglig kontakt til Psykiatrisk Hospital i Risskov. Her var der en skizofren patient, der ikke var ukendt med det underbevidste og som malede billeder med væsner fra forskellige reinkarnationer. Han kaldte sig Ovartaci, ”Overtosse”, og Kjems syntes det kunne være interessant og føre Jorn og Ovartaci sammen.
Jorn må have været rask da mødet fandt sted, og Jorn havde
sikret sig at han måtte invitere Ovartaci til Paris. – ”Jeg kender en
gallerist, som kan gøre Dem til millionær i morgen”, sagde Jorn, men Ovartaci
takkede pænt nej. Jorn selv havde ingen gallerist, og han var på det pågældende
tidspunkt ludfattig.
Dubuffets
samling var på et tidspunkt flyttet til New York, men da den kom tilbage til
Paris kom Ovartaci med i samlingen med to værker formentlig på Jorns
tilskyndelse.
Et spændende foredrag af Lars Morell, i et lille rum på museet, der var fyldt til bristepunktet.