søndag den 13. august 2017

Ildsjælefestival på Godsbanen i Århus





















Godsbanen var et sandt eldorado med og for ildsjæle, der deltog i debatter og meget gerne stillede sig til rådighed med at fortælle om deres ideer. Der var ildsjæle på mangfoldige områder. Mange gæster koncentrerede sig om ølsmagning, pølsemadder, whiskysmagning og smagsprøver på verdensmad.
Ideen var her at præsentere et produkt, der var et eksempel på ildsjælenes engagement i at gøre en forskel for at skabe livskvalitet og fællesskaber i det byggede miljø. En lokalproduceret øl stammede fra Jollmands Gaard, der var blevet istandsat, så der kunne brygges øl. Whiskyen blev lavet i et oprindeligt vaskehus, der nu er whiskyhus. En ildsjælehistorie bag hver smagsprøve.
Ildsjæle quizz med Signe Molde

























Signe Moldes ofre: Århus' borgmester og Real Danias adm. direktør


Tobias Hamann-Pedersen kreerede denne kage til festivallen. Han er pt. igang med at jagte ildsjæle i DR-programmet "Bag Danmark".


















Sønderjyske tønder-marsk pølser




 




"Verdensmad" fra de lokale ildsjæle














Fra debatten "Når ildsjæle bygger alternativer" med bl.a. Signe Wenneberg




















...og musikken blev leveret af Simon Kvamm, der også fortalte om forskellen mellem livet i storbyen og Klitmøller

mandag den 7. august 2017

Kunst i slusen 2017

Kåre Norge


Manøvregangen ved slusen i Hvide Sande er ikke det nemmeste sted at anvende som galleri. Det kræver en dygtig og professionel kuratering at undgå, at de forskellige værker bliver mast i "maskinrummet" og at lyset fra de forskellige koøjer falder distraherende ind på værkerne. Jeg har tidligere oplevet en spændende og charmerende harmonisk balance mellem rummet og de udstillede værker. I år oplever jeg en disharmoni mellem rum og værker. Det er som om værkerne forsvinder i rummet.
Erik Peitersen
Nogen overordnet ide med at bringe kunstnerne Kåre Norge, Erik Peitersen og Ole Grøn sammen kunne jeg ikke lige finde, men de er der hver for sig, og hver med sit kunstneriske udtryk, så konklusionen må blive: en varieret udstilling, hvor kunstnerne holder sig til det sikre udtryk, som de er kendt for.
Ole Grøn
Videoen her kommer desværre mere til at vise rummets indflydelse på værkerne end værkernes eget kunstneriske udtryk.


Erik Peitersen arbejdede nogle dage i Æ tyskerhavn, så folk kunne komme og se ham arbejde. Her er et indtryk af hans arbejdsform






tirsdag den 11. juli 2017

Spændende dage i Æ Tyskerhavn
























Holmsland Klit Turistforening gør meget for at skabe aktiviteter i området, og de satser også på kunstneriske aktiviteter. Hele sommeren bebos Kunstnerboligen af forskellige kunstnere, der opholder sig i boligen i 14 dage. Brynhild var der i pinsen, og det faldt sammen med at Erik Peitersen i nogle dage også var hyret til forskellige aktiviteter, bl.a. at sætte gang i nogle aktiviteter for skolebørn, og så skulle han også holde åbent atelier for interesserede turister. Han skal sammen med Kåre Norge og Ole Grøn udstille i
MANØVREGANGEN V. SLUSEN I HVIDE SANDE FRA DEN 6. - 18. AUGUST 2017. Der er fernisering d. 6. august kl. 13.00.

Tyskerhavnen er et sted med et ret specielt miljø, og Brynhild måtte prøve nye veje og blev bl.a. optaget af fiskerhusene.






Erik Peitersen gik godt i spænd med fiskerne og de besøgende. Han fik vist ikke lavet så meget, men når han først går i gang, går det hurtigt. Se bare her:


På trods af 320 besøgende lykkedes det Brynhild at få lavet to nye malerier i et udtryk, som hun aldrig havde prøvet før.

















søndag den 9. juli 2017

Lars Pryds i Kunstnerboligen i Æ Tyskerhavn, Hvide Sande


Solens vandring på pap

Var lige omkring Lars Pryds i Kunstnerboligen. Han havde bl.a. besøg af kolleger fra Jyllands Posten. Kunstnerboligen er ikke lige stedet, hvor man bare kan arbejde i fred og ro. Der er en del nysgerrige og interesserede folk, der skal ind og se, hvad der nu foregår i huset. To værker er det blevet til, og så nogle interessante eksperimenter. Solens gang gennem et ovenlys vindue kaster sit lys på Lars i en sådan grad, at han har sat sig for både grafisk og farvemæssigt at gengive solens vandring over gulvet på forskellige tidspunkter. Umiddelbart ligner det en kedelig planche, et solens tidsskema, men så kommer der farve på og mon ikke det ender med, at der kommer et spændende værk ud af det. Spændende bliver det.














































 





























lørdag den 8. juli 2017

Street Art Festival i Brande 2017


Brande har igen i år samlet en række street art kunstnere fra det store udland. Det er den tredie festival i rækken, og der vises eksempler på fin 3D-kunst, kopikunst og fri kunst, og værkerne danner en farverig baggrund til en rigtig folkefest. Værkerne bedømmes af tre censorer, og i år var det Bente Jensen fra Kustpakhuset Ikast, Birgit Pedersen, formidlinginspektør på AROS og Erik Peitersen, multikunstner. Det var Erik Peitersen ,der tog teten ved præmieoverrækkelsen. Han var ikke glad for at være dommer, for "I er jo lige gode," som han sagde til kunstnerne, og det er jo så svært at vælge.

Værk af Alina Orav
 Da han skulle overrække præmien til nummer 2 sagde han: "Ja, jeg synes du er den bedste, men det kunne vi ikke blive enige om, så derfor blev du nummer 2!" Jeg havde svært ved at kommet mig over denne udtalelse, så jeg opfattede ikke, hvad han sagde til vinderen, da han overrakte førstepræmien til ham. Erik Peitersen kendt fra TV, sådan! De to med-dommere hev ham ned i et vandbassin efter overrækkelsen, så han fik våde fødder, men kolde fødder fik han næppe.
Førsteprisen gik til Ruben Ponica

















Vera Bugatti fik tredieprisen



















Publikums prisen gik til Andry del Rocio




















Så kan man lige slutte med et lille stemningsbillede fra festivalen



tirsdag den 27. juni 2017

Socle du Monde Bienannale 2017 – Herning Højskole





Jeg har af og til været kustode på Socle du Monde Bienannale 2017 på Herning Højskole
Her vises der værker af kunstnere, der ikke er helt etablerede endnu, men som har fuld fart fremad på kunstscenen. Gæster herude på højskolen kan godt være lidt usikre på, hvad det nu er for noget, der foregår her. Det kan også være lidt svært at finde rundt, så er det jo godt, at der er hjælp at hente hos kustoderne, som godt kan blive mødt med sure opstød om, at der er brugt penge på noget, som man bare ikke kan se, skulle være kunst. For mig er det bare krydderi på tilværelsen… 

Se lige selv noget af det, der er på højskolen:






søndag den 21. maj 2017

Til fernisering på Hesselholdt og Mejlvangs "The Tattoed Urn" i SKOVSNOGEN






















Mandag d. 15. maj blev en ny skulptur indviet i "Skovsnogen". Det var en skulptur af Sofie Hesselholdt og Vibeke Mejlvang "The Tattoed Urn". Vejret var skønt, fuglene sang, og der var taler af bl.a. Johs. Poulsen (Formand for Kultur- og fritidsudvalget i Herning) og åbningstalen blev holdt af Bitten Damgaard (formand for Midtjysk- Skole og Kulturfond).








































Atter en oplevelsesrig dag i SKOVSNOGEN, hvor de to kunstnere levende fortalte om deres projekt. Se selv